Trendy v benefitech nové zaměstnanecké éry
Možná se budete divit, ale není to prvně, co se v jednadvacátém století objevuje vztah a spojitost mezi osobním životním stylem a produktivitou práce. V devatenáctém století jezdili zaměstnanci významných bank na koni s přesvědčením, že trochu toho slučníka a čerstvého vzduchu nabudí jejich energii po zbytek pracovní doby v kanceláři. Ve dvacátém stolení postavil Milton Hershey volnočasový park pro zaměstnance jeho čokoládovny. Firemní programy, které známe dnes mají kořeny až v sedmdesátých letech minulého století, kdy velké společnosti jako Johnson & Johnson propagovali jako první důležitost mezi zaměstnaneckým pracovním a osobním životem.
Od té doby se firemní, západně řečeno – wellness programy velice diferencovali a každá firma je pojala dle svého. Někde je zakázáno kouřit, někde podporují protikuřácké odvykací léčby, v některých firmách se řeší správná váha těla, v některé podpora zdravého životního stylu, kromě duševního zdraví třeba i to finanční „zdraví“. Popularita wellness programů stále roste a to i v souvislosti s růstem nákladů na léčení, vysokých (a často zbytečných) nákladů na zaměstnance, kteří jsou v neschopnosti, ale také na vznik mnohých civilizačních chorob. Máme možnost sledovat novou vlnu zaměstnavatelů, kde je důležitá inovace, zdraví a pohoda. Pojďme se podívat, jaké trendy nás v následujících letech čekají.
Podpora mentálního fitness
Mnoho studií již potvrdilo, jak velký má vliv stres nejenom na fyzické zdraví, ale zejména na to mentální – například na pracovní výkonnost, docházku a obecně efektivitu. Firmy si konečně začínají uvědomovat, že je tyto faktory stojí nemálo firemních nákladů. Na řadu tak přichází nová éra zaměstnaneckých benefitů, a to ve formě meditací, relaxací a jógy přímo na pracovišti, mindfulness workshopy, někde se budují odpočinkové zóny, do firem se kupují fat-boye (vaky, kde se dá příjemně spočinout v polo-leže), nebo masážní křesla.
Podpora zdravých kanceláří
Sami dobře víte, že celodenní sezení na židli zdraví nepřispěje. Sedavé zaměstnání má za následek vznik velké škály civilizačních nemocí, ať už je to špatné postavení páteře, bolesti zad, hemeroidy nebo migrény. Mnoho z nás tyto neduhy podporují přesoelným jídlem, sladkými zákusky a nápoji, litry kávy nebo Redbullu. Některé firmy proto zaměstnancům pořizují speciální ergonomickký nábytek, řeší open space prostory tak, aby nutily zaměstnance k častějšímu pohybu (proč je ta kopírka herdek tak daleko?), někde se zase dbá o zdraví v podobě stravování – ovoce do práce, automaty na zdravé zákusky a podobně. Jak je to ve vašem zaměstnání?
Podpora zdravých dnů
Pokud zaměstnavatel nevyčlení rozpočet takovým způsobem, aby byla zdravá aktivita pravidelná, snaží se kompenzovat tento nedostatek uspořádáním zdravého firemního dne. Jednou, dvakrát, čtyřikrát do roka mají zaměstnanci možnost mít jeden pracovní den vyčleněný pro zdravé aktivity. Firmy zvou do svých prostor lékaře, dietology, jógíny, fyzioterapeuty, maséry, kteří s lidmi pracují přímo v zaměstnání a mohou jim poskytnout nejenom akutní pomoc, ale předat i mnoho dobrých rad, které lze aplikovat v běžném pracovním životě. Je to taky cesta.
Sledování zdraví
Velkým trendem jsou nyní přístroje, které sledují naši denní aktivitu. Vědí všechno – jak dlouho spíme, kolik toho sníme, kolik toho uběhneme, nebo kolik kalorií spálíme v posilovně. Sbíráme body a necháváme se motivovat. Tyto nástroje se postupně zavádí i do firem. Data ze všech těch náramků a chytrých hodinek indikují zaměstnanecké zdraví, o kterém může mít zaměstnavatel samozřejmě přehled a vhodně ho pak podpořit. Ušetří mu to testování aktivit, které se nakonec ukáží jako naprosto nepřínosné. Hned ví, co bude pro kolektiv efektivní a co nikoliv. A ušetří to opět náklady.
Až 93% procent amerických středních až velkých podniků počítá se zavedením, nebo výraznějším podpořením firemních wellness programů v následujících 5-ti letech. Je to až s podivem, vzhledem k faktu, že se ve všech odvětvích šetří a je snaha náklady co nejvíce osekat. Možná proto, že si společnosti začínají pomalu uvědomovat, že už dávno nestačí rozdat zaměstnancům slevové poukázky do fitness – jejich efektivita je totiž velice podprůměrná a na konci dne zaměstnanec směřuje raději domů za rodinnými povinnostmi či odpočinkem. Při porovnání nákladů vynaložených na nemocného zaměstnance a nákladů vynaložených na podporu jeho zdraví zjistíme, že ty peníze vložené do podpory prevence a takzvaného well-being zaměstnanců jsou nižší a v mnoha pohledech přínosnější.
Doufejme, že tento trend bude podobný i v Evropské Unii, potažmo v českých vodách.